Muki gőzmozdony (Muki- Steam Locomotive)
Magyarországon az első gyermekvasút a Budai-hegységben épült, ahol azóta is 10-14 éves fiatalok látják el a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot. A fővárosi Úttörővasút 1948-as átadását követően hosszabb-rövidebb ideig több más helyszínen is üzemeltek gyermekek által működtetett vasutak, így a Börzsönyben, a Mátrában és Dunaújvárosban.
Dunaújvárosban (akkori nevén Sztálinvárosban) 1958. május 1-jén indult el a forgalom az ország második úttörővasútján, mintegy fél kilométeren. Ez év nyár végére már 1850 méter hosszú lett a 600 mm nyomtávolságú vonal, amely a Vidámparktól a Ságvári kilátóig tartott. A közlekedést két vontatójárművel oldották meg: a Muki becenevű szerkocsis gőzmozdonnyal és egy, a Hargita motorvonat formáit idéző szerkezettel.
The first children's railway in Hungary was built in the Buda Mountains, where 10-14-year-olds have been providing traffic and commercial service ever since. After the opening of the Pioneer Railway in Budapest in 1948, railways operated by children operated for longer or shorter periods in several other locations, such as in Börzsöny, Mátra and Dunaújváros.
In Dunaújváros (then known as Sztálinváros), traffic started on May 1, 1958 on the country's second pioneering railway, about half a kilometer long. By the end of the summer of this year, the 600 mm gauge line, which ran from the Amusement Park to the Ságvár lookout, was already 1,850 meters long. Transportation was handled with two traction vehicles: a steam locomotive with a wagon nicknamed Muki and a structure reminiscent of the Hargita motor train.